ciężarówki

Auta ciężarowe nie poruszają w nikim tak wiele namiętności co wozy osobowe co wychodzi raczej z faktu, że ich użytkownikami nie są z zasady ludzie indywidualni lecz przedsiębiorstwa. Nabywcy prywatni absorbują się autami adresowanymi do nich, podczas kiedy firmy skupiają uwagę na pozostałe elementy tego typu jak zwrot wkładów na kupno ciężarówki. Z takiego asumptu nie można dopatrzeć się tak sporo wytwórców pojazdów ciężarowych jak wytwórców osobówek bo grupa docelowa jest węższa przy czym bieżąca podaż jest dla niej dostateczna. Myliłby się tymczasem ktoś, kto twierdziłby iż producentów ciężarówek jest mało. Na całym globie funkcjonuje sporo marek konstruujących takie samochody, o poszczególnych niewątpliwie mało kto wręcz słyszał.

W Europie którymś z dobrze słynnych wytwórców aut przeznaczonych dla klienta biznesowego jest marka MAN z Monachium. To ta firma jako pierwsza na świecie dostarczała jednostki napędowe standardu diesel za sprawą współpracy z odkrywcą tego gatunku silnika. MAN wytwarza autobusy a także ciężarówki dedykowane dla wielkiej chmary kontrahentów: przewozu drobnicowego, budownictwa, przemysłu chemicznego oraz podobnych.

Kolejnym przykładem europejskiego producenta samochodów ciężarowych jest włoskie przedsiębiorstwo Iveco Motors. Marka ta zaistniała przeszło 40 lat temu jako kooperacja włosko-francusko-niemiecka. Pewnym z jej pierwszych dzieci był szalenie popularny samochód dostawczy Iveco Daily. Obecnie przedsiębiorstwo rozrosło się do imponujących rozmiarów i produkuje samochody ciężarowe na całym świecie.

Kilkadziesiąt lat temu na naszych szosach dominowały ciężarówki ze Związku Radzieckiego. Po rozkładzie Związku Radzieckiego sektor motoryzacyjny w byłych republikach radzieckich nie zanikł, a w szczególności niezmiernie rozwinęła się akurat produkcja samochodów ciężarowych. Tego typu marki jak Kamaz ustawicznie wytwarzają samochody, które wzorowo radzą sobie z ciężkimi trasami Syberii lub stepami Kazachstanu. Znajome też u nas są samochody dostawcze Gazela, które w Polsce wyposażano w silniki produkcji Andorii.

Dziś na dużego wytwórcę samochodów wyrastają Chiny, a tamtejsi fabrykanci montują mnóstwo samochodów ciężarowych koniecznych do wzrostu gospodarki tego potężnego kraju. Jedną spośród podobnych marek jest Sinotruk, który przynależy do państwowego przedsiębiorstwa CNHTC. Wozy tejże marki osiągalne są nie tylko w Chinach, a ponadto w wielu państwach Ameryki Południowej gdzie przeładowane nowoczesnością ciężarówki europejskie nie dałyby rady wydostać się z ciężko osiągalnych rejonów w razie awarii.